Zależność emocjonalna uczniów – czyli czwarta lekcja J.T.Gatto

“Indywidualizm jest zaprzeczeniem teorii klasowej, przekleństwem wszelkich systemów opartych na klasyfikacji”. –  John T. Gatto

„To właśnie czwarta z lekcji – zależność emocjonalna, sprawia, że dzieci mają nigdy nie dojrzeć.

Gwiazdki, czerwone paski, uśmiechy i grymasy, wyróżnienia, nagany, kary i nagrody i wiele, wiele innych – za pomocą tych sztuczek i narzędzi uczy się dzieci podporządkowywać woli i dowodzeniu dorosłych. Prawa nie istnieją w szkole, są nadawane i odbierane odgórnie. Nawet prawo do wolności słowa. Indywidualność jest zabijana, gdyż jest przekleństwem wszelkich systemów opartych na klasyfikacji. Nie ma miejsca na ciekawość, kreatywność, niezależność, sprawczość.

Dzieci są zakładnikami dobrego zachowania. Przy czym “dobry” znaczy tu taki, który odpowiada oczekiwaniom nauczycieli i dyrekcji. Ciągła i systematyczna tresura ma sprawić, że w końcu uczeń da się złamać, wyrzec siebie na rzecz nie swoich celów. Podsumowując, uczeń jest tylko trybikiem w maszynie.”

– fragm.. rozdziału pt. “7 lekcji, które wpaja dzieciom szkoła – na podstawie J.T. Gatto z e-Booka „WOLNE DZIECIŃSTWO. O wolności w edukacji i życiu bez szkoły”,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *