Uczenie się to doświadczenie

“Uczenie się to doświadczenie. Wszystko inne to tylko informacja.” –  Albert Einstein

Dzieci są genialnymi uczniami, ponieważ nie postrzegają siebie jako „uczących się”, lecz jako sprawców działania. Podejmują konkretne (i sensowne dla nich) działania, które my nazywamy uczeniem się. Zaspokajają przy tym swoje różnorodne potrzeby, w tym potrzebę wpływania na otaczającą ich rzeczywistość, a także realizują swój wrodzony potencjał i moc twórczą. Dzieci angażują się w aktywności, które mają dla nich znaczenie, i robią to bez strachu przed porażką czy błędem.

Na długo przed opanowaniem bardziej zaawansowanych umiejętności skupiają się przede wszystkim na podejmowaniu działań, głównie w ruchu. Dlaczego więc dziwi nas, że dzieci nie potrafią „usiedzieć na miejscu”? Ich potrzeba ruchu jest tak wielka, że muszą biegać, chodzić, skakać… Ich mózg jest stymulowany poprzez ciągły ruch i zabawę. Zdrowe dziecko porusza się niemal nieustannie.

Nauka w działaniu, czy też poprzez działanie, stanowi podstawę doświadczenia, którego nie da się zdobyć w inny sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *