Uczenie się jest zakorzenione w codzienności

„Uczenie się jest zakorzenione w codzienności” – Andre Stern

Istotą unschoolingu jest edukacja w życiu, w domu (gdzie wszystko się zaczyna) i w świecie. Uczenie się nie ma początku ani końca , nie jest ograniczone miejscem, nie dzieje się w zaplanowanym przez kogoś czasie, i nie ogranicza do ustalonego odgórnie programu nauczania . Nie sadzamy dziecka przy stole od 8 do 15 by się uczyło, nie nauczamy go – w takim sensie jak robi to szkola. Nawet wtedy kiedy dziecko opanuje już czytanie i pisanie (a robi to w swoim indywidualnym tempie i na swój własny sposób), nic takiego nie ma miejsca.

Może natomiast czytać godzinami jeśli tego właśnie chce, zgłębiać i analizować do woli dany temat , bo wie że nikt nie przerwie mu tej aktywności dzwonkiem czy poleceniem . Zabawa jest tożsama z uczeniem sie , dlatego jest ono tak naturalne .

Obawy, że dziecko zniechęci się do nauki w ogóle nie istnieją kiedy ma ono realną wolność podążania i za tym, co je faktycznie interesuje,. Kiedy odpuszczamy kontrolę nad tym indywidualnym procesem uczenia się i przestajemy ingerować w ten jakże naturalny proces (dając nasze zainteresowanie, uwagę, wsparcie i zapewniając zasoby, narzędzia, pomoc – jeśli taka jest potrzebna) – możemy obserwować jak naprawdę uczą się dzieci.

Wolnedziecinstwo. pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wolne Dzieciństwo

Previous article

Życie jak wakacje