Prawdziwe uczenie się to nie nabywanie informacji czy faszerowanie nimi dziecka. Prawdziwe uczenie się wynika z aktywności uczącego się i jest wynikiem doświadczania .
“Możesz zaufać swoim dzieciom, że będą się uczyć – to ich naturalna potrzeba – tak samo jak oddychanie. I nauczą się wszystkiego, co będzie im potrzebne – we właściwym dla siebie czasie. Jedynym warunkiem do tego, by tak się stało jest twoje zaufanie, że to potrafią, że potrafią zadbać o siebie również jeśli chodzi o swoją edukację. I zejście im z drogi – czyli nie przeszkadzanie w tym procesie, a wspieranie bazujące na obserwacji i uważnym towarzyszeniu im. To czego się uczą zawarte jest w aktywnościach, które podejmują, w tych działaniach inspirowanych życiem. (…)
Kiedy dzieci czują, że są widziane i słyszane, że są ważne, kiedy pomagasz im dostrzec ich własne talenty i wyjątkowe dary, stają się pewne siebie i są w stanie odkrywać nowe obszary. Budujecie unikalną więź, która będzie ich bazą do bezpiecznego eksplorowania świata, do relacji z innymi ludźmi. Dzięki tobie zyskują pewność, że mogą wszystko. “
(„Unschooling dla Początkujących” , Teresa Sadowska)