Prawdziwa natura edukacji

“Jeśli każda osoba ma naturalne dary i wrodzone talenty, wówczas prawdziwa natura edukacji musi polegać na przebudzeniu, zaproszeniu i błogosławieniu wewnętrznego geniuszu i wyjątkowego ducha życia każdego młodego człowieka.” – Michael Meade “The Genius Myth”

Każdy człowiek posiada unikalne wrodzone talenty – dary, z którymi przychodzi na świat i które ma zadanie rozwijać i pielęgnować. Jak możemy pomóc naszym dzieciom odkryć i rozwijać te wyjątkowe predyspozycje? Poprzez obserwację tego, czego się podejmują, towarzyszenie im w tym oraz podążanie za nimi. Nasze dzieci są wyjątkowe, dlatego ich edukacja także taka powinna być.

Jeśli nie wiesz od czego zacząć, w mojej książce „UNSCHOOLING dla Początkujących” znajdziesz cały rozdział wraz z prostymi ćwiczeniami, poświęcony zagadnieniu podążania za dziećmi, ich zainteresowaniami i pasjami.

“(…) Kiedy dzieci czują, że są widziane i słyszane, że są ważne, kiedy pomagasz im dostrzec ich własne talenty i wyjątkowe dary, stają się pewne siebie i są w stanie odkrywać nowe obszary. Budujecie unikalną więź, która będzie ich bazą do bezpiecznego eksplorowania świata, do relacji z innymi ludźmi. Dzięki tobie zyskują pewność, że mogą wszystko.

Dobrym pomysłem może okazać się wypisanie sobie czym się twoje dzieci interesują, jakie hobby mają. Oczywiście, zmienia się to w czasie – to zupełnie natu-ralne – dzieci są ciekawe wszystkiego, chcą wszystkiego spróbować, wszystko odkryć. Dajmy im tą wolność, w miarę własnych możliwości, by mogły spróbować aktywności, które je szczególnie pociągają – czy to będzie rodzaj sportu, zajęć muzycznych, języki obce, kolekcjo-nowanie insektów czy cokolwiek innego. Nawet jeśli wydaje ci się, że „skaczą z kwiatka na kwiatek” i mają „słomiany zapał” – zaufaj im, że tego właśnie potrzebu-ją do swego optymalnego rozwoju. (…)”

(frag,m, rozdzialu pt. Podążanie za dzieckiem” z książki “Unschooling dla Początkujących”)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *