“Powiedz mi, co mam robić” czyli jak uczymy dzieci cedować osobistą odpowiedzialność na innych
“Zbudowaliśmy sposób życia, który zależy od ludzi robiących dokładnie to, co mają powiedziane, żeby robili, ponieważ sami nie są w stanie wziąć odpowiedzialności za swoje życie.” – John T. Gatto
“Dobrzy uczniowie czekają aż nauczyciel powie im co mają robić. To najważniejsza lekcja ze wszystkich: musimy czekać aż inni ludzie, lepiej od nas wyszkoleni, nadadzą znaczenie naszemu życiu. Ja jako ekspert – nauczyciel, podejmuję za dzieci wszystkie ważne wybory – to ja decyduję czego mają się uczyć, a raczej decydują o tym ludzie, dla których pracuję, i którzy płacą mi za egzekwowanie tych decyzji.” – John T. Gatto
Budowanie odpowiedzialności za siebie i jakość własnego życia zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie. Dziecko rozwija swoją sprawczość od samego początku pojawienia się na świecie. Edukacja na wczesnym etapie to właśnie edukacja naturalna, kiedy uczymy się chodzić i mówić, obserwując i naśladując, doświadczając i odkrywając. Niestety te zupełnie naturalne procesy indywidualnego rozwoju zostają zaburzone w momencie, kiedy decydujemy się oddać dziecko do placówki. W tym momencie dziecko zaczyna tracić siebie, swoją sprawczość, zaufanie do potrzeb własnego ciała, a tym samym stawia się je w pozycji ciągłej zależności od instytucji i dorosłych tam pracujących. Cały styl życia rodziny zmienia się diametralnie i zostaje podporządkowany wymogom i oczekiwaniom placówki.
W ten właśnie sposób dzieci uczą się – codziennie i systematycznie 5 dni w tygodniu, 9 miesięcy w roku, przez okres co najmniej 12 krytycznych lat swojego życia – doskonałej zależności. Uczą się jak pozostać „wiecznymi dziećmi” (jak podkreśla Gatto), jak polegać na innych i jak cedować osobistą odpowiedzialność na tych „mądrzejszych” od siebie. Uczą się jak „nie wychylać się” (pozostwać biernym ) i jak rozmywać swoje decyzje w odpowiedzialności grupowej. W ten sposób produkowani są ludzie, którzy oczekują że inni rozwiążą ich problemy i wyzwania.
„Powiedz mi co mam robić?” – to pytanie/błaganie aż bije po uszach tak często można je usłyszeć. POWIEDZ MI… co jest ważne, za co mam się wziąć, co mam zrobić, jak mam żyć… ? – to echo tych lekcji, które wyniosłaś ze szkoły.
Zależność intelektualna i emocjonalna to najważniejsze lekcje w siedmiu lekcjach, które opisał Gatto.
Świetny artykuł. Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że mają odpowiednią wiedzę na poruszany przez siebie temat, ale niestety tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Chciałbym wyrazić uznanie za Twoje działania. Będę rekomendował to miejsce i częściej tu zaglądał, żeby przejrzeć nowe posty.
Świetny artykuł. Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że mają odpowiednią wiedzę na poruszany przez siebie temat, ale niestety tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Chciałbym wyrazić uznanie za Twoje działania. Będę rekomendował to miejsce i częściej tu zaglądał, żeby przejrzeć nowe posty.