Jak można pozwolić dzieciom na samodzielną naukę?! No i co z tą socjalizacją? :)

Czy często spotykacie się ze świętym oburzeniem ? Jak to możliwe ? Jak tak w ogóle można pozwolić dzieciom by  s a m  e się uczyły ? Jak opanowują tajemną sztukę czytania i pisania ? No,  j a k  tak można ?

Tak, dzieci mogą uczyć się same czytać i pisać i robią to doskonałe . Jest pewien sekret – potrzebują do tego twojego zaufania oraz otoczenia je słowem czytanym i pisanym. Poza tym potrzebują:
– dużo czasu dla siebie
– dużo czasu na aktywności związane pośrednio z czytaniem i pisaniem
– samodzielnego doboru tego co chcą czytać (= brak lektur obowiązkowych)
– szacunku i miłości rodziców
Nie potrzebują natomiast żadnych metod do nauki czytania, żadnych elementarzy czy stojącego nad nimi dorosłego .

A co z socjalizacja?

W skrócie : potrzebują towarzyszy zabaw. Nie potrzebują być wtłaczane w grupy rówieśnicze .
A jeśli chcesz poczytać szerzej na temat socjalizacji, przytaczam fragment  mojej książki:

„Temat socjalizacji w kontekście unschoolingu/edukacji domowej to dość obszerny temat, wokół którego narosło sporo mitów. Obawa o to, ze dziecko nie będzie się socjalizować, jest chyba najmniej uzasadnioną z wszystkich obaw rodziców planujących edukację domową czy w ogóle życie bez szkoły, a jednocześnie budzącą wiele emo-cji. Wmówiono nam bowiem (a uczyniono to na potrzeby pla-cówek), że socjalizacja ma miejsce w dużych grupach rówie-śniczych, że to tam dzieci rozwijają się najlepiej. Tymczasem obserwując dzieci widzimy, że nie potrzebują one dużej grupy innych dzieci, bo często taka grupa działa na nie bardzo destrukcyjnie, ale po prostu kontaktów z innymi ludźmi.

Potrzeby towarzyskie naszych dzieci są tak różne jak same dzieci. I mogą się one zmieniać w zależności chociażby od takich czynników jak wiek dziecka, relacje w rodzinie i poza nią. Jedne dzieci od początku lgną do innych dzieci, inne potrzebują czasu, by nawiązać kontakt. Ale nigdzie – poza szkołą – ludzie nie przebywają w tak wyizolowanym i sztucz-nym środowisku kilkudziesięciu rówieśników na tak małej przestrzeni przez tyle godzin dziennie dzień w dzień przez okres dwunastu lat.
Unschooling wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci w zakresie socjalizacji – procesu, który uczy dziecko funkcjonować w społeczeństwie, ponieważ uwzględniamy rzeczywiste potrze-by każdego dziecka.”
(„Unschooling dla Początkujących. Jak towarzyszyć dzieciom, aby były sprawcze i uczyły się z entuzjazmem” – link do zakupu ksiązkiw wersji papierowej oraz e-booka znajdziesz  tutaj)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *