“Doszedłem do wniosku, że geniusz jest tak powszechny jak kurz. Tłumimy geniusz, ponieważ nie wymyśliliśmy jeszcze jak zarządzać populacją wyedukowanych kobiet i mężczyzn. Myślę, że rozwiązanie jest proste i wspaniałe – pozwolić im zarządzać się samodzielnie.” – John T. Gatto
“Według Gatto sukces w edukacji wiąże się z zaufaniem – kategorycznym, a nie warunkowym. Ludziom trzeba pozwolić na popełnianie własnych błędów i samodzielne próby, aby się rozwijali. W przeciwnym razie mogą co prawda uchodzić za kompetentnych (w końcu skończyli szkołę), podczas gdy w rzeczywistości nie posiadają ani wiedzy ani umiejętności, ponieważ ich „edukacja” opierała się w przeważającej mierze na zapamiętywaniu, kopiowaniu i naśladowaniu. Prawdziwe uczenie się natomiast opiera się na wolnym wyborze tego czego chcemy się uczyć, tego, co warte jest (według naszych, a nie z góry narzuconych kryteriów) zdobywania wiedzy i umiejętności, na możliwości decydowania co odrzucić i wyeliminować. Sukces w edukacji to nie wiedza sama w sobie, ale umiejętności, które pozwalają ją zdobyć, znaleźć i przyswoić.” (“7 ukrytych lekcji czyli czego naprawdę uczy szkoła”)
Szerzej w kontekście uszkolnienia pisze o tych 7 Ukrytych lekcjach Gatto w e-booku “Wolne Dzieciństwo . O wolności w edukacji i życiu bez szkoły” w rozdziałach końcowych : “.7 lekcji, które wpaja dzieciom szkoła” iZniewalające konsekwencje ukrytego programu nauczania” – link do tego e-booka: sklep.wolnedziecinstwo.pl