Dzieci są biologicznie uwarunkowane do tego, by uczyć się poprzez zabawę i eksplorację

„Dzieci są biologicznie uwarunkowane do tego, by uczyć się poprzez zabawę i eksplorację. Nie musimy ich edukować, musimy zapewnić warunki, które pozwolą im się kształcić. Zabieramy im te umiejętności, gdy umieszczamy je w szkole.” – Peter Gray, “Wolne Dzieci”

Umiejętność samokształcenia to jedna z najważniejszych tzw. kompetencji przyszłości, o których dorośli lubią rozprawiać, choć dla dzieci nic z tych wzniosłych rozpraw nie wynika. Samosterowność, krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i współpraca – i te wszystkie umiejętności, które mieszczą się w ramach podstawowych kompetencji przyszłości, nie są niestety wspierane w szkołach. Jest wręcz odwrotnie.

Zamiast samosterowności i wewnętrznej motywacji mamy zewnątrzsterowność i motywowanie dzieci “kijem i marchewką”. Zamiast krtycznego myślenia – zakuwanie, przyjmowanie za pewnik wszystkiego, co mówią nauczyciele i podręczniki, bezmyślne pamięciowe przyswajanie informacji oraz jedyne słuszne odpowiedzi i opcje. Zamiast kreatywności – odtwarzanie, kopiowanie i powtarzanie. Zamiast komunikacji i współpracy – przymusowa, obowiązkowa rywalizacja, porównywanie do innych, oceny, kary i nagrody, które budują i wspierają podziały. W takich warunkach dzieci nie są w stanie ćwiczyć najważniejszych dla siebie i swojej przyszłości kompetencji.

O kompetencjach przyszłości oraz o tym w jaki sposób je wspierać u dzieci piszę w mojej książce „UNSCHOOLING dla Początkujących. Jak towarzyszyć dzieciom, aby były sprawcze i uczyły się z entuzjazmem” – książkę znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

"Dobre Słowa"

Next article

Standaryzowane testy